Jag föddes 1963 och fick då namnet Jim Willy Jidhed, Willy efter min far.
Jag var nio, tio år när jag började spela gitarr, sjunga och skriva låtar. Min mor Pauline spelade gitarr precis som en av mina äldre bröder Lasse, som ofta satt på sitt rum och lirade gitarr även han. Ibland tillsammans med Ulf Wakenius, i dag en världsberömd jazzgitarrist.
Förutom gitarr så var jag helt betagen i att spela trummor, och jag fick ett set av morsan som jag sen hade på mitt rum, ibland till grannarnas förtret. Morsan skaffade också hem en orgel som jag också gav mig på och utforskade, likaså lånade jag vid ett tillfälle med mig en bastuba hem från en närliggande kyrka och satt och tutade i trappuppgången, och då verkligen till grannarnas förtret.
Jag gjorde ett tidigt försök som 11-12-åring att starta ett band med mina kvarterskompisar, men det gick inte så bra eftersom de inte hade samma passion för musiken som jag vid den tidpunkten, så det höll väl ett par veckor.
Den första person som jag på riktigt spelade med var Anders Carlsson, en två år äldre kille som bodde nere på Grevegårdsvägen. Han hade elgitarr och förstärkare, helt magiskt!! Höra detta sound ihop med mina trummor. Var som en helt ny värld öppnade sig. Vi höll till hemma hos honom, eller i den närliggande cykelverksatan som magister Bengt Göthberg hade öppnat för att traktens ungar skulle kunna komma och få sina cyklar lagade. Där, mitt ibland cyklar, ställde vi upp våra grejer och lirade. Helt fantastiskt!!
Vi två utökade sen och startade ett band med ett par killar till som var från samma område ute i Västra Frölunda och detta var mitt första riktiga band, höll i ca 2, 3 år. En helt grym tid där jag skrev låtar och vi spelade så ofta vi kom åt i ett klassrum på Vättnedalsskolan som låg i Tynnered.
Minns att betalningen för ett gig på den tiden var saft o bulle, vilket var helt ok tyckte vi! Smile
När jag var 17 år och precis hade börjat gymnasiet så fick jag lust att starta ett nytt band igen. Jag hade fortfarande kontakten med Stefan som var basist i mitt första band, samt min äldsta barndomsvän Magnus som spelade trummor i ett annat band tidigare men nu var ledig. Nu där precis i skolstarten så sprang jag på Jörgen som också gick på Frölunda gymnasiet och spelade gitarr. Och så var ett nytt band format!
Vi kallade oss ’Tornado’. Vi gjorde tuffa jackor med texten på, men tyvärr så fick vi ganska tidigt byta namn då det visade sig att en trollkarl från Växjö redan hette detta. Vårat nya namn blev i stället ’Glamour’.
Med detta band ställde vi upp i musiktävlingar, bl.a. i ”Nya ansikten” som var en rikstäckande tävling. Vi fick åka till Stockholm till den stora riksfinalen och tävlade i kategorin ’grupp’. Bland de tävlande solisterna så mötte vi där Christer Rydell från ’Rydell & Quick’ och en väldigt ung Carola Häggkvist.
Glamor gjorde en hel del gigs och tillsammans med detta band så utvecklades jag väldigt mycket som låtskrivare. Tror jag skrev mest hela tiden faktiskt! Vi gjorde också flera demos i studio Vivaldi i Mölndal, med Bernard Löhr som tekniker (Benny Anderssons nuvarande tekniker).
Plötsligt en dag så ringer Marie Andersson (i dag Ledin), som då jobbade på Polar Music, och ville signa oss för en singel. Hon hade fått en demo från en DJ som vi kände och hade gillat vad hon hört. Så sagt och gjort, vi fick åka till Stockholm och spela in på Polar studio, fick möta Tomas Ledin som då satt och mixade ’Sommaren e kort’-plattan, Björn och Benny från ABBA samt bli producerade av ABBAs basist Rutger Gunnarsson. Detta var stort för ett gäng unga grabbar!
Glamour upplöstes kring 83-84 och så var denna en så oerhört viktig period för mig över. Minns denna tid med väldigt stor värme!!
1982 så började jag att ta sånglektioner för Bo Kenneth Bäck, jag studerade hos honom i 2 år. Senare när jag var 26 års åldern gick jag ca 1,5 år för Inga-Lill Modig. Detta var en väl investerad tid, då min röst fram tills i dag har fått behålla mycket av sin höjd, styrka och klangfärg. Detta tack vare det arbete som jag gjorde tillsammans med dessa pedagoger och som jag sen utvecklade själv.
På den tiden så var det så inte vanligt att rockröster tog sånglektioner, fanns mer en inställning att när det var dags att sjunga så sjöng man. Intressant när man betänker hur mycket tid som musiker, instrumentalister la ner och lägger ner på sina instrument i fråga om övning.
Man kanske inte visste generellt att man faktiskt kunde utveckla sin röst eller så kanske man var rädd för att man skulle låta för mycket opera om man tog lektioner.
1986 skrev jag en musical vid namn ’Varför’, en musical som tog upp våldsproblematiken i samhället. Sedan under våren ’87 ’var jag och en ensemble ute på skolor och gymnasium, i och kring Göteborg, och spelade föreställningen. Detta var en fantastisk tid, inte minst rent konstnärligt, där jag nu fick både skriva musik och texter samt tänka allt i scener. Jag regisserade även pjäsen.
Detta var också året jag började som sångare i det nystartade bandet ’Alien’. Även tidpunkten då jag lämnade mitt dåvarande jobb för att bara hålla på med musik. På våren ’87 släppte Alien sin första singel som heter ’Headstrong’. Denna följdes sen av ’I will survive’ hösten ’87. Vi gjorde en del gigs under 1987 och på hösten spelade vi in ’Only One Woman’ i Polarstudion. Så var man då tillbaka i den studio man tidigare hade vart i. Fast då var det den lite mindre studion nu var det studio A!! Jag minns den inspelningen så väl, fem man i en etta varav en satt o övade skalor när de andra försökte kolla på tv. Smile!! Men vi höll ihop, hade ett mål, var tighta som band. Var och en av oss; Tony, Ken, Jimmy, Toby och jag själv tillförde verkligen sin touch till det som var och är Aliens sound. Jag minns också att det var en av dessa dagar som min dåvarande flickvän berättade i telefon att hon var gravid med våran Robin. Vi gifte oss kommande vår och levde tillsammans under många år med vår son. I dag är vi skilda men väldigt goda vänner, och vår son Robin är i dag 27 år och själv sångare i ett band.
Alien breakade stort i Sverige våren 1988, låg etta på ’Tracks’ i flera veckor och hade en stor sommarturné under våren och sommaren. Tiden med Alien, i första omgången, blev inte så lång för min del men otroligt spännande och givande.
Jag spelade in min första soloplatta 1989 som fick heta ’Jim’. Plattan spelades till stora delar in i Norge med Ole Evenrude som producent, men ett par låtar – ’Silence is golden’ och ’Oh Girl’ – spelades in i Stockholm med Svante Persson som producent. Från denna platta hamnade låtarna ’Silence is golden’ och ’Wild, young and free’ på listorna i Sverige. ’Wild, young and free’ skrevs av Ole Evenrude. Jag gjorde en sommarturné 1990 med denna plattan.
Sen lite hastigt och lustigt så fick jag en förfrågan från mitt skivbolag om jag kunde tänka mig att vara med i melodifestivalen. Året är nu 1991 och låten de föreslog var ’Kommer du ihåg mig?’. Jag placerade mig som trea och fick den fjärde mest spelade låten i radio det året. Här kan jag också berätta att även om Alien hade breakat stort så var det på nått sätt bandnamnet, låten och rösten som blev känt, inte vi så mycket som personer. Men, efter att jag varit med i melodifestivalen och fått sådan framgång så fick jag för första gången som person möta kändisskapet. Vilket naturligtvis var roligt på flera sätt, men som också kunde ha sina avigsidor.
Här vill jag passa på att säga några ord om skivbolaget Virgins VD Anders Hjälmtorp. Anders var den person som signade Alien, tog fram ’Only One woman’ till oss. Anders var också den person som hittade ’Silence i Golden’ och ’Kommer du ihåg mig?’ till mig. För mig var Anders en väldigt kunnig, intuitiv musikmänniska. Han hade fingertoppskänsla för vad som skulle funka och han betydde självklart väldigt mycket för både Alien och mig som soloartist.
I början av ’90-talet skrev jag låtar även till andra artister, såsom Gladys Del Pilar och Tove Jaarnek.
Sedan 1984 hade jag förutom Alien och mina sologrejer också varit sångare i ett coverband. På den tiden hette vi ’Moving Up’ och i dag har jag ett band som heter ’Constellation’. Vi spelade då, och gör än i dag, mycket av den gamla gladrocken från ’60- och ’70-talet, i dag även ’80-talet.
Detta gjorde jag rätt så mycket igen under åren ’93-’97, då jag för andra gången var med i Melodifestivalen, med låten ’Charlie’. Samma år skrev jag låten ’Blue Village’ för Fritidsresors räkning, vilken blev en stor hit runt om i världen på alla ’Blue Village’-ställen.
1997 förde mig också livet till fotbollens värld då jag fick förfrågan att göra en ny kamplåt till IFK Göteborg. Låten jag och min vän John Ekedahl skrev heter ’Blåvitt Blåvitt’.
2003 gjorde jag min tredje soloplatta och då med den otroligt begåvade gitarristen, låtskrivaren och producenten Tommy Denander. Plattan heter ’Full Circle’ och är en av de saker jag gjort som jag är mest stolt över, hittills.
Detta var också året då jag började att arbeta för Studiefrämjandet, Göteborg, som musikansvarig. Jag blev senare sektionschef för avdelningens kulturverksamhet och arbetade där fram till juni 2015.
2004 sammanstrålade jag och Tony Borg och skrev en rockplatta med ganska mycket sjuttiotalsinfluenser, men även med en ’80-tals touch. ’Dark Eyes’ spelades in med några väldigt duktiga musiker från Stockholm; Janne, Bernt och Mats, och släpptes 2005.
Det här blev i efterhand lite av startskottet till att återbilda orginaluppsättningen av Alien. Även om det tog några år till så hade jag och Tony börjat jobba tillsammans igen, och tankar om att återbilda bandet hade fötts.
2006 hände något som var avgörande för mig som låtskrivare – jag hittade äntligen(!!) ett sätt att skriva svenska texter. Jag hade letat så många år efter sätt att skriva poptexter men inte lyckats, förrän nu! Och när det väl lossnade så blev det mer nära, intima, mer på riktigt texter och inte poptexter! Så kan det bli! Smile! Jag spelade så in och släppte albumet ’Reflektioner’ våren 2007.
I dag 2015 så spelar jag dessa låtar live mer och mer och det känns helt fantastiskt!!
2009 återbildades Alien i originalsättning igen efter dryga 20 år, och vi har fram tills i dag haft helt oförglömliga gigs sedan vi återförenades. Vi har varit i England, Tyskland, Spanien och inte minst Sverige och fått möta en helt fantastisk respons från publiken. Vi skrev och spelade in ett nytt album, ’Eternity’, som släpptes 2014. Som de säger, ”Alien is still kicking and alive!”
Runt 2010 så började jag skriva låtar kring juletid, satt helt enkelt och funderade på vad som rör sig i människor kring jul, tankar, funderingar som vi bär på. Detta fortsatte jag sedan med under nästkommande jular, och fem år senare, 2015, släpptes ’Tankar i vinternatten’.
’Push On Through’, nytt soloalbum på engelska, släpptes 27 januari 2017 via AOR Heaven.